Apteka św. Huberta

Strefy wejściowe w hotelach – projektowanie pierwszego wrażenia?

Zmiany trendów w branży hotelarskiej w naturalny sposób skutkują poszukiwaniem przez inwestorów nowych rozwiązań, będących w stanie odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby gości. Zmiany te są szczególnie widoczne w strefach wejściowych hoteli, które muszą obecnie być czymś więcej, niż tylko wizytówką obiektu. Zadaniem architektów jest znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy designem i funkcjonalnością.

Pierwsze wrażanie a charakter hotelu

Pierwsze wrażenie, jakiego doświadcza gość zaraz po wejściu do hotelu, ma kluczowe znaczenie dla odbioru danego obiektu, a nawet wierności zasadom deklarowanym przez całą markę. Niezależnie od tego, czy jest to hotel turystyczny czy biznesowy, architekci wskazują szereg podstawowych cech, jakimi powinna cechować się dobrze zaprojektowana strefa wejściowa:

Projektowanie strefy wejściowej to sztuka tworzenia przestrzeni, która odzwierciedla wartości i charakter hotelu, a jednocześnie spełnia funkcje praktyczne i estetyczne – mówi Wojciech Witek współzałożyciel i dyrektor zarządzający, ILIARD Architecture & Interior Design. Każdy element, od oświetlenia po wybór materiałów, powinien być starannie dobrany, aby zapewnić gościom najlepsze możliwe pierwsze wrażenie. Klasyczna strefa wejścia do hotelu to przede wszystkim recepcja i ludzie, którzy witają gości. Recepcje na przestrzeni czasu ewoluowały i mogą przybierać różne formy – jednego dużego mebla czy też kilku wolnostojących satelit. W hotelach wyższej kategorii, jak np. strefa wejścia w hotelu Radisson Collection w Warszawie, którą projektowaliśmy, w strefie wejścia, poza samą recepcją, przygotowywane są stanowiska consierge czy VIP deski. 

Przy projektowaniu stref wejściowych niezwykle istotne jest odpowiednie rozpoznanie grupy docelowej danego obiektu oraz analiza jej potrzeb tak, aby strefa ta jak najlepiej spełniała swoją funkcję. Mówimy tu zarówno o względach funkcjonalnych i estetycznych, jak i wpisaniu się w filozofię danego miejsca.

Ważne, żeby strefa lobby odpowiadała wizerunkowi i strategii marki, a także skali i charakterowi konkretnego obiektu – mówi Anna Branicka Leading Architect w Design Anatomy. Hotel biznesowy w centrum miasta, ekskluzywne uzdrowisko czy ekonomiczny hotel dla rodzin z dziećmi – każdy będzie wymagał innego podejścia. Podstawą projektu jest zdefiniowanie typu gości, ich potrzeb i upodobań, ponieważ to one wpływają na układ funkcjonalny oraz styl aranżacji. Zawsze też warto czerpać z lokalizacji – bezpośredniego i dalszego otoczenia. W hotelu liczy się wygoda i funkcjonalność – gość już od wjazdu na jego teren powinien poczuć się wyjątkowo, lepiej niż u siebie w domu. Recepcja jest sercem hotelu – to tutaj gość weryfikuje swoje wyobrażenia, po raz pierwszy stykając się danym miejscem, dlatego należy zadbać o jak najlepsze pierwsze wrażenie.

Intuicyjność i estetyka

Jedną z najważniejszych cech stref wejściowych jest jej intuicyjność, umożliwiająca gościom łatwe i naturalne poruszanie, bez konieczności zwracania się o pomoc do hotelowego personelu. Wnętrze powinno być przede wszystkim przestronne, cechować się logicznym układem i być dobrze oznakowane, co znacznie ułatwi dostęp do najważniejszych pomieszczeń hotelu.

Ergonomicznie i funkcjonalnie zaprojektowana strefa wejścia powinna umożliwić zaspokojenie wszystkich potrzeb gościa w sposób intuicyjny, niemal niezauważalny – mówi Anna Branicka. Kluczem do sukcesu jest dobrze przemyślana organizacja przestrzeni, która zapewni odpowiednią dostępność, łatwość komunikacji i realizacji niezbędnych czynności podczas pobytu w hotelu. Ergonomia i funkcjonalność to taki niewidoczny szkielet, na którym później budujemy to, co widoczne dla oczu, czyli styl i charakter wnętrza. Jeśli szkielet działa prawidłowo, nie zwracamy na niego uwagi, ale czujemy się komfortowo i bezpiecznie.

Kluczową rolę w tworzeniu pierwszego wrażenia i zapewnieniu gościom poczucia komfortu odgrywa również estetyka i odpowiednie wyposażenie strefy wejściowej, które musi współgrać ze wspomnianą intuicyjnością. W tym celu należy zachować spójność stylistyczną oraz stonowaną, nieabsorbującą wzroku kolorystykę.

Hotelowe lobby to przestrzeń, która pozostaje w pamięci gości jeszcze na długo po zakończeniu pobytu, dlatego też należy zwrócić szczególną uwagę na jej wykończenie i wyposażenie – mówi Daniel Ochońko, prezes zarządu Trust Us, spółki specjalizującej się w wyposażaniu wnętrz obiektów komercyjnych. Często motywem przewodnim są nawiązania do lokalizacji, historii czy kultury danego regionu. W zakresie doboru materiałów niezmiennie prym wiedzie natura – drewno, kamień oraz metal, które dodają wnętrzu ciepła i elegancji. Kwestie kolorystyczne często zależą natomiast od profilu danego obiektu i tego, do jakiej grupy docelowej jest skierowany. Częstym zabiegiem jest dobór tkanin o zróżnicowanych fakturach, jednak pozostających w stonowanej stylistyce, która podkreśla „zapraszający” charakter przestrzeni.

Nawiązania do natury w hotelowych wnętrzach często oznaczają również obecność roślinności, która wcale nie koliduje z nowoczesnymi technologiami dostępnymi w obiekcie:

Nie należy rezygnować z wrażenia naturalności i świeżości, którą zawsze zapewniają rośliny  – mówi Magdalena Kluba, Lider Zespołu, Dział Projektów Wnętrz Iliard Archtecture & Interior Design. Rośliny nie tylko poprawiają estetykę wnętrza, ale także wpływają na lepsze samopoczucie gości, tworząc przyjemną atmosferę. W sprzeczności z projektowaniem stref zielonych we współczesnych hotelach nie stoi wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak interaktywne kioski do samodzielnego zameldowania, cyfrowe ekrany informacyjne czy inteligentne systemy zarządzania oświetleniem i klimatyzacją. Te rozwiązania zwiększają wygodę i szybkość obsługi, co jest szczególnie istotne dla podróżujących w celach biznesowych.

Projektowanie wielofunkcyjności

Zmieniające się trendy sprawiły, że hotelowe lobby już dawno przestało być jedynie miejscem zameldowania i wymeldowania gości, zamieniając się w tętniące życiem miejsce spotkań towarzyskich i biznesowych. Nic więc dziwnego, że wiele obiektów, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom gości, stale rozbudowuje swoje strefy wypoczynkowe i przestrzenie biznesowe, wyposażając je w niezbędne zaplecze.

Goście doceniają kameralne strefy do rozmowy przez telefon czy pracy przy komputerze z komfortowymi miejscami siedzącymi – mówi Anna BranickaZnajdują się w nich miękkie, tapicerowane meble z wysokimi zagłówkami, wygłuszające okładziny ścian czy panele sufitowe, które poprawiają parametry akustyczne przestrzeni. Warto również wprowadzać do tych wnętrz naturę – zielona ściana nie tylko wzbogaci przestrzeń, ale też doda jej naturalności. Warto inwestować w materiały wykończeniowe wysokiej jakości, które są odporne na intensywne użytkowanie i łatwe do utrzymania w czystości.

Innym przykładem realizacji tego trendu są hotele lifestyle’owe, które coraz częściej całkowicie rezygnują z klasycznej recepcji, jako głównego obiektu w strefie wejścia, na rzecz elementów, które podkreślają profil danego obiektu:

Często zaraz po wejściu możemy być pozytywnie skonfrontowani z barem, strefą lounge czy czymś tak nietuzinkowym, jak craftowa kawiarnia czy piekarnia – mówi Wojciech Witek. Przykładem takiego podejścia jest strefa wejścia do hotelu Gwiazda Morza, którą projektowaliśmy. Czeka w niej koktajl bar, w którym gości witają barmani, serwujący wyszukane koktajle, często przygotowywane na bazie świeżych owoców i smaków z całego świata. Jednym z obecnie panujących trendów jest tworzenie w strefach wejściowych przestrzeni wielofunkcyjnych, takich jak restauracja all-day-dining, lounge, co-working zone czy lobby bar. One wszystkie wzbogacają doświadczenie gości na wejściu do hotelu.

Na rosnącą popularność niestandardowych rozwiązań w strefach wyjściowych zwraca również uwagę Magdalena Kluba:

Niektóre hotele idą o krok dalej, tworząc w strefie wejściowej specjalne strefy doświadczeń, takie jak mini galerie sztuki, kawiarnie z lokalnymi specjałami czy interaktywne ekspozycje. Tego typu atrakcje przyciągają uwagę gości i sprawiają, że ich pobyt staje się niezapomniany.

źródło: ultrarelations.com

chili

Tagi

Aktualności

 

Polacy kochają jarmarki świąteczne

 

Heinzelmann CHEF-X świąteczna promocja

 

Savills pozyskał Tokyo Cheesecake Bakery do kultowego Okrąglaka w Poznaniu

Udostępnij

Inne

 

Pielmieni mały pierożek, wielka historia.

 

Art de vivre jako francuska sztuka życia