Portal Gastronomiczny

greenwashing

Greenwashing – nowa dyrektywa unij

Parlament Europejski Zatwierdza Dyrektywę Poprawiającą Oznakowanie Produktów i Zakazującą Greenwashingu

Bruksela, 19 stycznia 2024 – Parlament Europejski jednomyślnie zatwierdził dyrektywę, która ma na celu poprawę oznakowania produktów oraz wprowadzenie zakazu greenwashingu – praktyki wprowadzania konsumentów w błąd za pomocą fałszywych informacji dotyczących ekologii. Decyzja została podjęta stosunkiem głosów 593 do 21, przy 14 posłach wstrzymujących się od głosu.

Zgodnie z nowymi przepisami, producenci nie będą już mogli używać ogólnych sformułowań, takich jak „przyjazny dla środowiska”, „naturalny”, „biodegradowalny”, „neutralny dla klimatu” czy „ekologiczny”. Wszystkie produkty w Unii Europejskiej będą musiały posiadać etykiety środowiskowe oparte na oficjalnych systemach certyfikacji lub systemach certyfikacji wprowadzonych przez władze publiczne.

Rozszerzony został również unijny wykaz zakazanych praktyk handlowych o strategie marketingowe związane z greenwashingiem oraz planowane starzenie się produktów. To oznacza, że producenci nie będą mogli wprowadzać konsumentów w błąd za pomocą fałszywych informacji na temat ekologiczności produktów.

Dodatkowo, dyrektywa zakazuje bezzasadnych oświadczeń dotyczących trwałości produktów, sugestii dotyczących wymiany materiałów zużywalnych wcześniej niż to konieczne, oraz nieprawdziwych twierdzeń o możliwości naprawy produktów.

Posłanka Biljana Borzan, sprawozdawczyni dyrektywy, wyraziła nadzieję, że te nowe regulacje pomogą zmienić kulturę konsumencką, zachęcając do wyboru trwalszych, łatwiejszych do naprawy i bardziej zrównoważonych produktów. „Odejdziemy od kultury wyrzucania, sprawimy, że marketing będzie bardziej przejrzysty, a my będziemy walczyć z przedwczesnym starzeniem się produktów” – powiedziała Borzan.

Nowe przepisy mają na celu zwiększenie transparentności na rynku i umożliwienie konsumentom świadomego wyboru produktów zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

greenwashing
Agnieszka Ochniak

Redaktor naczelna portalu PAPAJA.PL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi

Aktualności

 

„Polska od Kuchni” akcja promująca gastronomię startuje z XIII edycją konkursu - Złoty Widelec

 

Kto będzie polskim Chocolate Masters?

 

Fun dining. Prosto i genialnie Przemysław Klima

Udostępnij

Inne

 

Zimowy Comfort Food. Sprawdź, co jedzą na świecie na poprawę humoru!

 

Dyrektywa plastikowa, a biznes gastronomiczny