Portal Gastronomiczny

Makro podsumowuje 2023 r.

Jak podsumujecie 2023 rok? Jak jako hurtownik oceniasz 2023?

Rok 2023 był pełen wyzwań dla naszych klientów. Rosnące koszty wpłynęły na każdy sektor gospodarki, również na branżę HoReCa i tradycyjny sektor handlu. Chociaż wyniki raportu „Polska na Talerzu 2023” wskazują na znaczny optymizm wśród przedstawicieli sektora gastronomicznego, 11% restauratorów obawia się konieczności zamknięcia lokali.

Mimo wyzwań makroekonomicznych kontynuowaliśmy realizację strategii ESG, w ramach której przebudowaliśmy trzy hale w Poznaniu, w Bielsku- Białej oraz w Rzeszowie. Wprowadziliśmy Freon Exit Program, powiększyliśmy obszar delivery, w tym magazyn delivery i strefę pre-picking, rozbudowaliśmy część chłodniczą i mroźniczą oraz zwiększyliśmy liczbę ramp. Zmianom uległy również dział Food, w którym przeznaczyliśmy więcej miejsca na ekspozycję paletową, ograniczając jednocześnie powierzchnie i w konsekwencji asortyment Non-Food. Celem przebudowy jest wsparcie rozwoju strategicznego kierunku Operacji, jakim jest Multichannel Fulfillment Center poprzez połączenie tradycyjnej hali MAKRO jako miejsca sprzedaży cash and carry w magazyn logistyczny, który pozwala obsługiwać klientów w zakresie delivery.

Ponadto pod koniec września w Ługowie otworzyliśmy dwusetny sklep ambasadorski sieci ODIDO w nowym modelu. Definicją naszego sukcesu są dobre wyniki naszych franczyzobiorców, którzy notowali w 2023 roku wzrost sprzedaży na dwucyfrowym poziomie (do 30%). Aby wspierać wymianę wiedzy i doświadczeń utworzyliśmy Radę Franczyzową. Nasi eksperci na co dzień wspierali franczyzobiorców, zarówno podczas procesu przebudowy jak i w późniejszym doborze asortymentu. Jedna z placówek ODIDO otrzymała również nagrodę Best Concept Shop Concept w kategorii sklep convenience.

Dla klientów branży HoReCa zorganizowaliśmy blisko 250 warsztatów, w których wzięło udział blisko 2400 osób. W ofercie szkoleń Akademii Inspiracji MAKRO pojawiły się cztery nowe kursy, a do grona trenerów dołączył Giancarlo Russo. W ramach projektu Szef dla Młodych Talentów po raz pierwszy zorganizowaliśmy konkursy kulinarne w wybranych szkołach gastronomicznych. Spośród uczestników wyłoniliśmy dwunastu laureatów, którzy wzięli udział w programie stażowym, stworzonym we współpracy z nauczycielami szkół gastronomicznych. Wydaliśmy liczne publikacje eksperckie, między innymi ebook „Zrównoważona restauracja” oraz raport „Polska na Talerzu.” Służyliśmy również wsparciem naszych ekspertów. Wprowadziliśmy nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym przedstawiciele sił sprzedaży oraz właściciele sklepów w dowolnym miejscu i czasie mogli udać się na wirtualny spacer po placówce ODIDO i zapoznać się z naszą ofertą. Stale poszerzaliśmy asortyment marki własnej. Wprowadziliśmy blisko 200 produktów, w tym 100 Fine Life. Dzięki temu nasi klienci mogli wybierać spośród towarów dobrej jakości w korzystnej cenie i zapewniające marżowość. Największym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszyły się owoce egzotyczne marki Fine Life.

Które wydarzenia były z Waszej perspektywy kluczowe?

W 2023 roku byliśmy jeszcze bliżej naszych klientów. Wśród kluczowych wydarzeń warto wspomnieć o: zdobyciu tytułu Top Employer 2023, transformacji 3 hal zgodnie z realizacją strategii ESG, otwarciu dwusetnego sklepu sieci ODIDO, utworzeniu Rady Franczyzowej, przeprowadzeniu 250 warsztatów oraz zorganizowaniu po raz pierwszy od czasów pandemii uroczystego wręczenia nagród plebiscytu Najlepsza Restauracja 2023 oraz Złotej Korony Ambasadora Kuchni Polskiej. Uczestniczyliśmy również w Kongresie Szefów Kuchni i Restauratorów.

Jakie są główne obszary, na których planujecie się skupić w 2024?

W 2024 będziemy kontynuować realizację strategii Hurt na maksa. Chcemy wzmocnić naszą pozycję na rynku.  Naszym celem jest ekspansja sieci ODIDO. Dążymy do otwierania 80 sklepów kwartalnie. Kolejnym ważnym dla nas punktem jest dalsza digitalizacja oraz poszerzanie obszarów wsparcia. W 2024 stawiamy na rozwój marki własnej. Dla klientów z sektora gastronomii HoReCa będziemy organizować kolejne warsztaty kulinarne z ekspertami z Akademii Inspiracji MAKRO, rozszerzymy ofertę produktów oraz zakres wsparcia.

Jakie trendy widzicie w 2024 roku?

Wśród trendów warto wymienić wzrost znaczenia produktów marki własnej. Z naszych obserwacji wynika, że klienci coraz częściej poszukują alternatyw, które są wysokiej jakości w korzystnej cenie. Wynika to przede wszystkim z walki z inflacją i rosnącymi kosztami. W przypadku branży HoReCa restauratorzy wskazują także na wprowadzenie dań sezonowych i regionalnych do karty. Na znaczeniu zyskuje również krótkie menu, skupione na jednym albo kilku rodzajach potraw, co przekłada się na mniejszą liczbę roboczogodzin, świeżość potraw oraz krótszy czas oczekiwania gości na zamówienie. Wśród trendów nie można nie wspomnieć o digitalizacji oraz modelu zrównoważonego rozwoju, który pozwala na ograniczenie zużycia wody oraz prądu. Wciąż najchętniej wybieranymi potrawami pozostaną dania kuchni polskiej, jednak na znaczeniu z pewnością zyskają włoskie oraz azjatyckie. Klienci będą poszukiwać także zamienników wegańskich i wegetariańskich, co jest związane ze wzrostem popularności kuchni roślinnej. Warto także wspomnieć o zapożyczaniu dań streetfoodowych z różnych regionów świata.

Agnieszka Ochniak

Redaktor naczelna portalu PAPAJA.PL

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi

Aktualności

 

„Polska od Kuchni” akcja promująca gastronomię startuje z XIII edycją konkursu - Złoty Widelec

 

Kto będzie polskim Chocolate Masters?

 

Fun dining. Prosto i genialnie Przemysław Klima

Udostępnij

Inne

 

Winterhalter przedstawia: nowe zmywarki tunelowe z Serii MT.

 

Premiera książki „Tutto Il Mare i Ryby i Owoce Morza” - Makro