Portal Gastronomiczny

ALT polska na talerzu

Sytuacja w branży gastronomicznej oczami restauratorów – premiera raportu „Polska na Talerzu 2023”

Sieć hurtowni MAKRO Polska opublikowała najnowszą, jedenastą edycję raportu „Polska na Talerzu.”
Z badania wynika, że mimo licznych wyzwań związanych między innymi z inflacją, problemami z personelem czy zmianą zachowań konsumentów, w branży HoReCa panuje umiarkowany optymizm. Jakie inne wnioski płyną z raportu?

To jedenasta edycja badania przygotowanego na zlecenie sieci hurtowni MAKRO Polska przez firmę Kantar. Głównym celem publikacji jest analiza aktualnej sytuacji na rynku branży gastronomicznej.

– „Polska na Talerzu” jest swoistym barometrem nastrojów panujących wśród przedstawicieli HoReCa – mówi Magdalena Figurna, Menadżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej w MAKRO Polska. – Tegoroczna edycja została wzbogacona o komentarze i wywiady z ekspertami. Czytelnik znajdzie więc nie tylko informacje na temat aktualnej sytuacji w branży, ale także inspiracje i porady.

Ciekawym aspektem wynikającym z badania jest fakt, że mimo trudnej sytuacji na rynku restauratorzy zachowują umiarkowany optymizm. Aż 61% respondentów ocenia ryzyko zamknięcia lokalu jako niskie. Ta obawa dotyczy jednak 11% restauratorów. Wśród głównych wyzwań, podobnie jak w zeszłym roku, przedstawiciele branży HoReCa wymieniają podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów.

Jak wskazuje Paweł Koperek, Menadżer ds. klientów HoReCa w MAKRO Polska: Zmiana zachowań klientów jest widoczna także w liczbie paragonów. Wśród gości bez wątpienia wzrasta zainteresowanie produktami convenience bądź on the go, dostępnymi w sklepach spożywczych.  

Restauratorzy wskazują również trudności związane z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. W odróżnieniu od zeszłorocznych wyników mówią przede wszystkim o wzroście kosztów płacy minimalnej. Zdaniem blisko 80% respondentów zespół ma zbyt niski poziom kompetencji, z kolei 77% mówi o braku personelu. 

Według Jakuba Kowalczyka, szefa kuchni Akademii Inspiracji MAKRO w Krakowie: Rozwój pracownika jest kluczowy w tej branży. Znalezienie specjalisty stanowi znaczne wyzwanie, dlatego tak ważne jest zapewnienie dostępu do szkoleń – dodaje.

Wśród pytań o aktualną sytuację pojawiły się również te dotyczące przyszłości. O jakich trendach mówią restauratorzy? Przede wszystkim o daniach sezonowych, lokalnych i regionalnych produktach oraz zapewnieniu możliwości dostawy. W przeciwieństwie do ubiegłego roku ponad połowa respondentów planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a wśród nich działania zmniejszające zużycie prądu i wody czy ograniczające zjawisko marnowania żywności. Na znaczeniu zyskuje również digitalizacja. Blisko 90% restauratorów prowadzi własną stronę w mediach społecznościowych, a 16% umieszcza kody QR na menu papierowym i umożliwia rezerwację stolików online.

Badanie „Polska na Talerzu 2023″ zostało zrealizowane w okresie 15.03 – 11.04.2023 przez firmę Kantar na zlecenie MAKRO Polska. Uczestnikami była grupa osób zawodowo związanych z gastronomią, w tym pracujących m.in. w restauracjach, firmach cateringowych, barach i pubach, kawiarniach punktach fast food i street food. W badaniu użyto metody wywiadów telefonicznych.

Raport jest dostępny na stronie: https://gazetki.makro.pl/polska-na-talerzu-2023/

MAKRO Cash & Carry Polska

chili

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi

Aktualności

 

„Polska od Kuchni” akcja promująca gastronomię startuje z XIII edycją konkursu - Złoty Widelec

 

Kto będzie polskim Chocolate Masters?

 

Fun dining. Prosto i genialnie Przemysław Klima

Udostępnij

Inne

 

Zimowy Comfort Food. Sprawdź, co jedzą na świecie na poprawę humoru!

 

Dyrektywa plastikowa, a biznes gastronomiczny