Apteka św. Huberta

media społecznościowe

Media społecznościowe – szansa czy zagrożenie dla szefów kuchni?

Media społecznościowe diametralnie zmieniły funkcjonowanie wielu biznesów. Ich wpływ odczuwalny jest w każdym segmencie – również w gastronomii. Dziś #food to na Instagramie 489 mln opublikowanych postów, zarówno przez amatorów jak i wykwalifikowanych szefów kuchni!

Obecność i nieograniczony dostęp do mediów społecznościowych zmieniły nasze podejście do jedzenia, jego estetyki, a także spowodowały, że pojawiło się wielu nowy szefów kuchni. Jak więc profesjonaliści powinni wykorzystać media społecznościowe w swojej pracy, aby stworzyć silne marki osobiste i się wyróżnić? Poniżej kilka podpowiedzi!

Poznaj siebie i dokładnie określ, co jest fundamentem twojej marki!

Przed rozpoczęciem prac nad swoją marką osobistą, kluczowe jest to, aby dobrze określić na jakich kompetencjach, doświadczeniu, wiedzy chcesz ją budować! Dokąd chcesz dojść, jakimi wartościami kierujesz się w swoim życiu i pracy, a także czy budujesz na tym, co może doprowadzić Cię do celu!
Jeżeli na tym etapie nie będzie spójności, dalsze działania nie dadzą Ci pożądanego efektu!

Zatrzymując się i „poznając się” naprawdę dobrze stworzysz autentyczną markę, która wyróżni się nie tylko w mediach społecznościowych, ale również w przestrzeni offline! Jak to zrobić? Np. możesz być ekspertem w kuchni z danego kraju lub w charakterystycz-ny dla Ciebie sposób serwować dania. Znajdź to co sprawia, że jesteś wyjątkowy i pokaż to online!

Buduj na sobie, a nie opowiadaj o sobie

Media społecznościowe i marka osobista to nie opowiadanie o sobie i relacjonowanie swojego życia, ale budowanie na sobie. A niestety często te dwa różne podejścia są ze sobą mylone!

Jeżeli znasz już swoje mocne strony oraz to, co może być Twoim fundamentem, pomyśl o tym, jak wykorzystać to w budowaniu marki, która składa się z Twojego imienia i nazwiska! Kim jesteś i jakie przesłanie Ci towarzyszy, być może jakie są Twoje pasje – to wszystko powinno decydować o tym jaki rodzaj treści będziesz publikował!

Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdybyś miał opracowaną strategię swojej marki. Wtedy będziesz miał 100% pewność, że wszystko co publikujesz wspiera Twoją markę. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego chaosu, który może zakłócić Twój główny przekaz!

Opracuj harmonogram treści

Współpracując z wieloma osobami w ramach mediów społecznościowych bardzo często na początku naszej współpracy słyszę: „Nie wiem co mam publikować, jakie treści two-rzyć, nie mam pomysłu”. Efektem tego jest „martwy profil” lub treści wstawiane raz w tygodniu lub nawet rzadziej!

Chcą zaistnieć w przestrzeni online kluczowe jest opracowanie harmonogramu treści! Nie na tydzień, ale minimum na miesiąc lub dłużej, w którym uwzględnione zostaną wszystkie zbliżające się święta, akcje promocyjne, ważne wydarzenia.

Oczywiście Twój profil to również miejsce do publikowania informacji, które nie mogły zostać zaplanowane np. rozpoznawalna osoba była w Twojej restauracji – daj sobie elastyczność i pozwolenia na wstawianie takich newsów!

Moja rekomendacja – wyznacz jeden dzień w tygodniu, aby zaplanować treści na cały tydzień, a w pozostałe dni buduj społeczność!

Buduj społeczność

Media społecznościowe to nieograniczony dostęp do klientów, a także ich opinii! Buduj z nimi relacje, zadawaj interesujące pytania, bądź otwarty na ich odpowiedzi.

Zrozumienie swoich odbiorców to klucz w marketingu! Zdobytą w mediach wiedzę wykorzystaj np. do tworzenia nowego menu, akcji promocyjnych, być może konkursów itp. Użytkownicy mediów społecznościowych o wiele chętniej zostawiają komentarz pod pytaniami typu: „Które włoskie danie wolisz bardziej pizzę czy makaron?” lub „Jaką kuchnie lubisz bardziej tradycyjną czy innowacyjna?” niż „Dziś zrobiłem makaron/ sałatkę/ łoso-sia…”

Im więcej komentarzy i polubień, tym większe zaangażowanie Twojej społeczności, a co za tym idzie do większej liczby odbiorców trafiają Twoje treści!

Dodając więcej kreatywności, humoru, pytań do swoich treści, zwiększasz szansa, aby się wyróżnić i zwrócić uwagę obecnych i potencjalnych klientów – pośród postów typu „Dziś na lunch polecamy”!

Ładne danie – to za mało

Co można zobaczyć na większości zdjęć, filmów? Piękne podana dania, będące efektem pracy szefów kuchni!

A co sądzisz o tym, aby z wykorzystaniem rolek, karuzeli, kolaży pokazać coś więcej? Np. proces tworzenia, twoje skupienie, zespół, skład – pokaż jakość składników, których używasz. Inspiruj podziel się łatwymi przepisami dań, które można wykonać w domowe kuchni. Angażuj swoich potencjalnych klientów!

Współpracą zyskasz więcej niż w pojedynkę

Media społecznościowe lubią aktywność i współpracę! Oczywiście możesz ograniczyć się do obecności tylko na swoim profilu, ja jednak rekomenduję Ci wyjście trochę dalej! Pokazuj nowe trendy branżowe, śledź innych szefów kuchni – nie tylko polskich. Zamiast czekać, aż ktoś wejdzie na Twój profil zostaw odpowiedni komentarz na innym! Zapraszaj ekspertów z różnych obszarów!

Budowanie silnej i skutecznej marki bez względu na to, czy mówimy o marce osobistej, czy produktowej jest procesem, który wymaga dobrze opracowanej strategii, planu działania, czasu i konsekwencji. Wierzę, że tych kilka podpowiedzi pozwoli Ci to zrobić efektywniej i na większą skalę!

Media społecznościowe to narzędzie z którego warto dziś korzystać!

Daj znać w komentarzu, co dziś jest dla Ciebie największym wyzwaniem jeżeli chodzi o budowanie swojej marki w przestrzeni online!

Do zobaczenia w kolejnym artykule!

Agnieszka Wesoły

Strateg marki/ PR-owiec/ Trener/ Przedsiębiorca. Specjalizuję się w obszarze budowania silnej i autentycznej marki osobistej oraz produktowej, która przynosi korzyści finansowe! Na co dzień pracuje z zarządami, managerami, liderami, osobami prowadzącymi jednoosobową działalność w obszarach związanych z zarządzaniem produktem, komunikacją marketingową, public relations oraz kreowaniem wizerunku.

Tagi

Aktualności

 

Polacy kochają jarmarki świąteczne

 

Heinzelmann CHEF-X świąteczna promocja

 

Savills pozyskał Tokyo Cheesecake Bakery do kultowego Okrąglaka w Poznaniu

Udostępnij

Inne

 

Pielmieni mały pierożek, wielka historia.

 

Art de vivre jako francuska sztuka życia