Międzynarodowe Targi Żywności SIAL Paris zakończyły 23 października wyjątkową edycję, wzmacniając tym samym swój status wiodącego światowego wydarzenia w branży spożywczej. Przez pięć dni ponad 285 000 profesjonalistów z całego świata omawiało najnowsze trendy i innowacje w branży spożywczej. Wspólnie badali przyszłe rozwiązania głównych wyzwań związanych z żywnością jutra.
Organizowane przez Comexposium, SIAL Paris jest częścią SIAL Network, największej globalnej sieci targów poświęconych żywności i napojom. W tym roku SIAL Paris zgromadziło 7500 wystawców reprezentujących 127 krajów na ponad 270 000 m² powierzchni wystawienniczej, co odpowiada 100 hipermarketom! Wystawa, która odbyła się w Parc des Expositions w Paris-Nord Villepinte, odnotowała rekordowy wzrost frekwencji o 8%, co pozwoliło powrócić do wartości sprzed pandemii. Entuzjazm ten pokazuje pilną potrzebę kontaktów i współpracy specjalistów z branży. SIAL Paris jest dla nich uprzywilejowanym momentem wymiany, który pozwala na zawieranie umów i inicjowanie nowych partnerstw. „Ta edycja SIAL 2024 charakteryzowała się wyjątkową energią. Wszyscy czuliśmy ogromną przyjemność ze spotkania i to właśnie ta wyjątkowa atmosfera sprawia, że SIAL jest wydarzeniem, którego nie można przegapić! Targi ugruntowały swoją pozycję światowego lidera w branży spożywczej, odnotowując znaczny wzrost zarówno wśród wystawców, jak i odwiedzających” – mówi Audrey Ashworth, dyrektor SIAL Paris. „W ciągu pięciu dni zdaliśmy sobie sprawę, że w coraz bardziej cyfrowym świecie kontakt międzyludzki i współpraca między start-upami a dużymi firmami są niezbędne.
Z wizytą ponad 200 krajów i udziałem 110 oficjalnych delegacji, SIAL Paris, objęty wysokim patronatem Prezydenta Republiki w ramach tej rocznicowej edycji, odgrywa bardziej niż kiedykolwiek kluczową rolę w dyskusjach na temat przyszłości żywności na światowym rynku skala. Przez korytarze wydarzenia przeszło 50 ambasadorów, 16 parlamentarzystów oraz 17 ministrów Francji i spraw zagranicznych, podkreślając jego znaczenie dla rozwoju sektora rolno-spożywczego. Ze strony rządu francuskiego Annie Genevard, Minister Rolnictwa, Suwerenności Żywnościowej i Leśnictwa, oświadczyła podczas inauguracji: „SIAL Paris to doskonała okazja, aby podkreślić ważną rolę, jaką odgrywa nasz przemysł rolno-spożywczy w łańcuchu wartości w naszych sektorach spożywczych i w tkance przemysłowej”. Jeśli chodzi o Ministra Gospodarki Antoine’a Armanda i Sekretarza Stanu ds. Konsumentów Laurence’a Garniera, pochwalili rolę SIAL jako odskoczni dla eksportu dla około 600 obecnych francuskich firm. Podczas oficjalnej kolacji, która odbyła się w poniedziałek 21 października, w Pałacu Elizejskim Prezydent RP powitał 20 najbardziej wpływowych francuskich wystawców biorących udział w targach oraz głównych międzynarodowych graczy (dyrektorów generalnych grup, importerów,itp.). Ten moment wymiany umożliwił wzmocnienie partnerstwa między Francją a głównymi rynkami światowymi, pokazując strategiczne znaczenie SIAL w dyplomacji żywnościowej. „SIAL Paris 2024 było tętniącym życiem, optymistycznym i zaangażowanym wydarzeniem. SIAL wzmacnia swoją wiodącą rolę we wspieraniu transformacji żywności i zachęca wszystkich, aby stali się aktorami zmian i wspólnie stawili czoła wielkiemu wyzwaniu jutra: karmieniu 10 miliardów konsumentów w zdrowy i zrównoważony sposób. To wydanie, bogate w treść, konferencje i szczyty, pokazało, że wyzwania, przed którymi stoimy, zwłaszcza środowiskowe, stanowią źródło inspiracji i ogromną szansę dla sektora rolno-spożywczego w perspektywie krótko-, średnio- i długoterminowej . » podkreśla Nicolas Trentesaux, dyrektor zarządzający SIAL. „W tej wyjątkowej edycji SIAL Paris odbył się także uroczysty wieczór ze wspaniałym pokazem, który zgromadził społeczności planety żywnościowej, aby uczcić 60-lecie eksploracji żywności”.
Centrum wystawowe Paris-Nord Villepinte było przez pięć dni miejscem twórczego entuzjazmu, podczas którego wystawcy zaprezentowali ponad 400 000 produktów. W centrum uwagi znalazły się innowacje w dziedzinie żywności, odzwierciedlające przyszłe trendy i spełniające rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie zdrowia, zrównoważonego rozwoju i prostoty. W długo oczekiwanym konkursie SIAL Innovation, w którym prezentowane są najbardziej innowacyjne koncepcje wystawy, nagrodzono kilka firm za ich nowatorskie produkty i rozwiązania. Nagroda SIAL Innovation OR została przyznana francuskiej firmie Sabarot za przetwory do naleśników warzywnych. Ten innowacyjny produkt spełnia kilka kluczowych oczekiwań: rosnące zainteresowanie dietą roślinną i zapotrzebowanie na prosty skład, pozbawiony kontrowersyjnych składników. Na drugim stopniu podium maurytyjska firma Aryze otrzymała Nagrodę Afrykańską za napój Boost it z Moringą, rośliną o wielu właściwościach odżywczych i leczniczych. Produkt ten ilustruje trend w kierunku żywności funkcjonalnej, przynoszącej konsumentom zarówno dobre samopoczucie, jak i przyjemność. Wreszcie nagroda SIAL Innovation BRONZE została przyznana Finom z King Konjac za bazy do sushi konjac, naturalny, bardzo niskokaloryczny i bezglutenowy składnik, który pozwala na nowo odkryć sposób konsumpcji sushi, spełniając jednocześnie oczekiwania zainteresowanych konsumentów.
Ale na tym innowacja się nie kończy. Start-up Village, prawdziwa kuźnia pomysłów, nabrała w tym roku nowego wymiaru, podwajając swoją powierzchnię wystawienniczą w porównaniu z poprzednią edycją. Z udziałem ponad 650 start-upów, w tym około stu zgromadzonych w Wiosce, ten ostatni stał się bijącym sercem wydarzenia, symbolizując rozwój młodych firm w transformacji sektora spożywczego. Te start-upy ucieleśniają przyszłość przemysłu rolno-spożywczego, dostarczając konkretnych i zrównoważonych rozwiązań, aby sprostać wyzwaniom jutra.
SIAL Paris, z pomocą partnerów, opublikował także badanie na temat otwartych innowacji w przemyśle spożywczym, ujawniając liczne wyzwania i korzyści związane z tym podejściem opartym na współpracy. Badanie to podkreśla kluczową rolę, jaką młode i sprawne struktury odgrywają w przyspieszaniu innowacji. Otwarte innowacje podkreślają korzyści płynące ze zwiększonej współpracy między firmami i start-upami w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku.