Aperitivo to włoska tradycja znana na całym świecie. Choć jej istota pozostała niezmienna, z biegiem czasu przeszła zmiany, adaptując się do nowych trendów i gustów współczesnych konsumentów. Giuseppe Doria, właściciel bolońskiego baru Volare, który na zaproszenie marki Martini, pokierował gościnną zmianą w Feliks Bar Café , opowiedział o historii aperitivo i jego ewolucji.
MARTINI X FELIKS BAR CAFÉ
Martini to marka z długim, ponad 160-letnim dziedzictwem, która pielęgnuje swoje korzenie, jednocześnie pozostając na bieżąco z nowymi trendami. Współpraca z Feliks Bar Café – koktajlbarem słynącym z włoskiego stylu, idealnie oddaje ducha tej filozofii. W jej ramach przeprowadzono guest shift z bolońskim barem Volare, którym pokierował Giuseppe Doria.
Volare to bar skupiający się na kulturze włoskiego aperitivo lat 60., we współczesnym wydaniu, co znakomicie współgra z brandem. W ramach kooperacji tego wieczoru w lokalu serwowano cztery koktajle przygotowywane na bazie Martini. Przed samym wydarzeniem Giuseppe Doria poprowadził również masterclasses z apertivo.
SMAKI APERITIVO
Aperitivo to coś więcej niż tylko koktajl wypity przed kolacją. To moment, który wyznacza przejście między dniem a wieczorem, pozwalając na chwilę relaksu po pracy w towarzystwie rodziny lub przyjaciół. A co zwykle pojawia się na stole w tym czasie?
„We Włoszech do najpopularniejszych napojów serwowanych w czasie aperitivo należą tzw. szprycery – lekkie koktajle na bazie wina i wody gazowanej. W moim barze ich nie podajemy, a najchętniej wybieraną przez klientów pozycją jest Fellini, oparte na Martini Bitter – wermucie o gorzkawym smaku i wyjątkowym, mocnym aromacie.” – zdradza nam Giuseppe.
Koktajlom zazwyczaj towarzyszą lekkie przekąski – od oliwek, serów i wędlin, po małe kanapki czy focaccię. W przeszłości aperitivo było traktowane jako wstęp do kolacji. Coraz częściej jednak jest wydarzeniem samo w sobie – okazją do spotkań i wspólnej celebracji.
WŁOSKA TRADYCJA W NOWOCZESNYM WYDANIU
Tradycja aperitivo sięga XVIII wieku i jest nieodłącznym elementem włoskiej kultury. Z biegiem lat ewoluowała, wciąż jednak zachowując swoją pierwotną rolę. Co zatem się zmieniło? Przede wszystkim menu serwowanych koktajli. W barach można zauważyć rosnącą różnorodność, zarówno w doborze alkoholi, jak i sposobie ich podania. „Jednym z popularnych trendów jest wykorzystanie likierów w połączeniu z napojami gazowanymi np. o smaku grapefruitowym. Coraz popularniejsze stają się również koktajle bezalkoholowe.” – mówi Giuseppe.
Sam jednak jest wierny tradycji. „W moim barze staram się przywracać elementy dawnej kultury barowej, pamiętając o klasykach takich jak koktajle na bazie Martini. To powrót do korzeni, który pozwala naszym gościom poczuć smak tradycji w nowoczesnym wydaniu.” – tłumaczy.
Zachowanie równowagi między przeszłością a teraźniejszością bywa wyzwaniem. Jednak to właśnie połączenie klasyki z nowoczesnością sprawia, że aperitivo nadal pozostaje ważnym elementem włoskiej kultury. A wspólna inicjatywa Martini i Feliks Bar Café pokazuje, że z szacunkiem do korzeni można tworzyć coś świeżego i ekscytującego!
-KONIEC-
O MARTINI
MARTINI® – jedna z najbardziej legendarnych marek na świecie. To wiodący włoski producent win i wytwórca najwyższej jakości aromatyzowanych win musujących. Jedyny w swoim rodzaju, gorzko-słodki i wielokrotnie nagradzany smak produktów MARTINI to efekt owianej tajemnicą mieszanki ponad 40 roślin, pozyskiwanych w najwspanialszych lokalizacjach na całym świecie. Marka MARTINI powstała w 1863 roku w Turynie, we Włoszech, a dzisiaj zawiera w swoim portfolio takie produkty jak: MARTINI Fiero, MARTINI Riserva Speciale Rubino, Ambrato & Bitter, MARTINI Bianco, Rosato, Rosso & Extra Dry, bezalkoholowe MARTINI Vibrante i Floreale, MARTINI Asti, Prosecco i Rosé Extra Dry. Więcej informacji znajduje się na stronie www.martini.com.
MARTINI jest zastrzeżonym, słowno-graficznym znakiem towarowym. MARTINI należy do portfolio Bacardi Limited, z siedzibą w Hamilton, na Bermudach. Nazwa Bacardi Limited odnosi się do grupy Bacardi, zrzeszającej firmy takie jak m.in. Bacardi International Limited.
O Bacardi
Bacardi Limited – największa prywatna firma alkoholowa na świecie, produkująca i sprzedająca mocne alkohole i wina, które cieszą się międzynarodowym uznaniem. W portfolio The Bacardi Limited znajduje się ponad 200 marek, takich jak rum BACARDÍ®, wódka GREY GOOSE®, tequila PATRÓN®, szkocka whisky typu blended DEWAR’S®, gin BOMBAY SAPPHIRE®, wermuty i wina musujące MARTINI®, tequila ze 100% agawy błękitnej CAZADORES®, a także inne wiodące i wschodzące marki, między innymi szkocka whisky WILLIAM LAWSON’S®, likier z czarnego bzu ST-GERMAIN®, czy wódka ERISTOFF®. Założona 160 lat temu w Santiago de Cuba firma rodzinna Bacardi Limited obecnie zatrudnia ponad 8000 pracowników, posiada zakłady produkcyjne w 10 krajach i sprzedaje swoje marki w ponad 170 państwach. Nazwa Bacardi Limited odnosi się do grupy Bacardi, zrzeszającej firmy takie jak m.in. Bacardi International Limited. Odwiedź www.bacardilimited.com lub obserwuj nas na Twitter, LinkedIn lub Instagram.