< WRÓĆ DO Nowości produktowe

Czas na dziczyznę w polskich restauracjach!

Nowości produktowe2021-03-23
 
Niepewna sytuacja związana z wydarzeniami minionego roku nie ominęła sektora dziczyzny. Chwilowy przestój rynkowy, a od zeszłego półrocza znacząco zmniejszony popyt zmobilizował jednak część przetwórców do wzmożenia działań na rzecz spopularyzowania mięsa zwierząt łownych w polskiej gastronomii, a tym samym do zmiany proporcji jego eksportu na korzyść sprzedaży krajowej. Zdecydowana większość naszej dziczyzny trafia bowiem za granicę, głównie do Niemiec, Austrii oraz krajów Beneluksu. Jej marginalne znaczenie na polskich stołach potwierdzają choćby szacunki rocznej wielkości spożycia, które mówią o ilościach do 0,15 kg/osobę. Nie możemy jednak zapominać o walorach smakowych i dietetycznych dziczyzny, a także o jej coraz bardziej docenianym znaczeniu w profilaktyce zdrowotnej. To mocne strony, które dają szansę na przekonanie konsumentów do zainteresowania się tym rodzajem mięsa. W związku z tym, że brak jest centralnych funduszy promocji, przetwórcy muszą jednak brać sprawy w swoje ręce.

 
Zauważalne działania w tym zakresie podjęła spółka Las-Kalisz z Tomnic k. Krotoszyna. Rodzinne przedsiębiorstwo, które w tym roku obchodzi 30-lecie swojego istnienia, specjalizuje się w przetwórstwie królika oraz dziczyzny. Roczny przerób drugiego z wymienionych rodzajów mięs to ponad 1 tys. ton. Oferta jest sezonowo uzupełniana o produkty importowane, które z różnych względów nie występują w naszej sieci skupu, jak choćby ptactwo czy zające.
 
 
#wspieramgastro
 
Już przed dwoma laty Las-Kalisz zorganizował pierwsze w kraju mistrzostwa w przyrządzaniu dziczyzny, zaplanowane jako wydarzenie cykliczne, upamiętniające zmarłego w 2018 r. założyciela firmy Mariana Tarnawskiego. Nawiązano wówczas kontakt i współpracę z najbardziej znanymi szefami kuchni w Polsce. Na czele jury stanął Adam Chrząstowski, prezydent Akademii Bocuse d'Or Poland, o którym więcej za chwilę. Drugą edycję kulinarnej rywalizacji zablokował wybuch pandemii. Nie zatrzymał on jednak nabierających rozpędu działań promocyjnych. W ramach odpowiedzialności społecznej firma włączyła się w działania pod hasłem #wspieramgastro.
W sezonie jesienno-zimowym codziennie serwowała swoim pracownikom posiłki z miejscowej restauracji, która w karcie dań ma m.in. dziczyznę. Przekazała im również vouchery zniżkowe na posiłki w wybranych okolicznych lokalach gastronomicznych. – Cel, który nam przyświecał był bardzo pragmatyczny – pomóc przetrwać trudny okres klientom naszej firmy. Mimo tego, że również znaleźliśmy się w trudnej sytuacji, odmrożenie rynku od połowy ubiegłego roku zapewniło nam przychód, którym mogliśmy się podzielić, wspierając lokalnych przedsiębiorców, niejednokrotnie znajdujących się w znacznie gorszym położeniu – mówi prezes firmy Las-Kalisz Tomasz Tarnawski.
 
 Ambasador kulinarny marki HoReCa Las-Kalisz Adam Chrząstowski
 
Dzikie inicjatywy
 
Konieczność dywersyfikacji sprzedaży przyśpieszyła stworzenie wciąż rozbudowywanej internetowej platformy wysyłkowej (od dawna dziczyzna jest oferowana w sklepie stacjonarnym ze zdrową żywnością Delikatesy Korona w Krotoszynie, można ją także znaleźć w krajowej sieci dystrybucji hurtowej).
W promocję i rozwój oferty pod szyldem marki handlowej HoReCa Las-Kalisz od ubiegłego roku zaangażowany jest ponadto wspomniany już Adam Chrząstowski, który w randze ambasadora kulinarnego zajmuje się m.in. doradztwem w zakresie kreowania nowych produktów, mających zwiększyć zainteresowanie dziczyzną, ale przede wszystkim odpowiedzieć na konkretne potrzeby branży. Tworzy również autorskie propozycje podania oferowanych elementów handlowych, (można je odszukać w kanałach społecznościowych firmy).
W lutym ruszył prowadzony przez Chrząstowskiego, a kierowany do profesjonalistów cykl „dzikich warsztatów” z przyrządzania mięsa zwierząt łownych. Inauguracja odbyła się we Wrocławiu, a spotkania zostały zaplanowane w największych polskich miastach. Dzika idea edukacyjna” to kolejny projekt, który zmierza do nawiązania współpracy ze szkołami gastronomicznymi.
Ma obejmować wsparcie produktowe oraz merytoryczne zajęć praktycznych i oswajać adeptów kulinarnej sztuki z dziczyzną, częstokroć w programie nauczania dla nich niedostępną. Pierwszą placówką, która odpowiedziała na propozycję tomnickiego przedsiębiorstwa jest Zespół Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu. #DZIKujemy to z kolei akcja, której kolejne odsłony będzie można śledzić w społecznościowych, oparta na popularnej idei challenge’u.
 


Firma dosłownie wychodzi ze swoim produktem do restauratorów, zachęcając ich do podjęcia wyzwania przyrządzenia potraw z dziczyzny. Inwencja kucharzy jest prezentowana w formie transmisji online na żywo. Jako pierwszy z mięsem jelenia, daniela, sarny i dzika zmierzył się Karol Łukomski z wrocławskiej Kuchni Pobite Gary.
 
Z certyfikatem
 
Zakład przetwórczy „Las-Kalisz” spełnia standardy certyfikatu IFS Food.
Firma przez trzy dekady swojej działalności jest związana z ziemią krotoszyńską oraz surowcem pochodzącym z polskich lasów i pól, wpasowuje się więc w kryteria dotyczące umieszczania znaku „Produkt polski” na większości swoich wyrobów. W lutym br. certyfikatem jakości w ramach ogólnopolskiego programu „Doceń polskie” z najwyższymi notami i przyznaną kategorią Top produkt zostały wyróżnione: tuszka królika wielkopolskiego z podrobami, żeberka ze schabem dzika (french racks) oraz surowa rolada z jelenia (Rollbraten). Na finalizację czeka włączenie przedsiębiorstwa do Regionalnej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolska.
 

Prezes Firmy „Las-Kalisz” Tomasz Tarnawski z certyfikatem „Doceń polskie”

Chcemy przełamywać stereotypy związane z dziczyzną. To produkt dostępny na naszym rynku, który wcale nie jest trudny w przygotowaniu. W dodatku jest mało znany, ciekawy i daje nieograniczone możliwości kulinarnych innowacji. Zmiana postaw konsumenckich oraz zauważalny zwrot w kierunku produktów wysokiej jakości jest szansą na upowszechnienie dziczyzny. Staramy się wykorzystać to w aktywnej promocji naszej oferty – mówi dyrektor handlowy Gabriel Mularczyk.
 
Krajowi przetwórcy dziczyzny są jak widać przygotowani na korektę menu polskich restauracji. Oby tylko w jak najlepszej kondycji przetrwały one ten niełatwy dla całej branży okres.
 
 
Krzysztof Bartkowski
 
Osoby zainteresowane ofertą dziczyzny lub królika z firmy
„Las-Kalisz sp. z o.o. znajdą ją w witrynie www.las-kalisz.pl.
Mogą się również kontaktować bezpośrednio z dyrektorem handlowym firmy Gabrielem Mularczykiem pod adresem: gabriel.mularczyk@las-kalisz.pl.
 
KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ

Komentarz:

Podpis:

E-mail:

WYŚLIJ

< WRÓĆ DO Nowości produktowe
© Copyright papaja.pl 2001-2021. Wszystkie prawa zastrzeżone. VPS