< WRÓĆ DO Wydarzyło się

Tygiel gastronomicznej kultury i biznesu na MADE FOR Restaurant w Warszawie

Wydarzyło się2019-12-02

Wielka Brytania, Chile, Ukraina, Słowenia, Rumunia, Francja, Włochy i Polska to kraje, z których pochodzili eksperci warszawskiej edycji MADE FOR Restaurant. Ponad 360 uczestników, ponad 250 restauratorów i szefów kuchni, 27 firm wystawienniczych, 15 degustacji od szefów kuchni i barmanów, 10 godzin intensywnych prelekcji, warsztatów i dyskusji. Tematy od problemów społecznych dotykających branżę, po narzędzia biznesowe, chwyty marketingowe i gastrofizyczne. Jeśli Ciebie zabrakło - żałuj i szykuj się na jeszcze mocniejsze doświadczenia w 2020 r.

 
Zrobiliście to na światowym poziomie. Było arcyciekawie! To takie miłe, że można uczestniczyć i kibicować tak fantastycznym projektom – Oliwia Gede-Niewiadomska, Dyrektorka artystyczna i kreatywna KUKBUK (Partnera Medialnego wydarzenia). To najlepsze podsumowanie, jakiego mógł spodziewać się zespół FOR Solutions, organizator konferencji.
 
W oryginalnej i intrygującej przestrzeni Centrum Praskiego Koneser, Partnera Organizacyjnego konferencji, przedstawiciele branży gastronomicznej oraz wielbiciele kulinariów spotkali się, aby czerpać inspiracje i zdobywać wiedzę przekazywaną przez ekspertów z Polski i zagranicy. W duchu międzynarodowych innowacji, uczestnicy zgłębiali tematy, takie jak gastrofizyka, neuromarketing, edukacja, mikroorganizmy, digitalizacja czy biznesowa ekspansja. Wydarzenie podzielone było na trzy strefy: Inspiracji, Biznesu i Degustacji, które pozwoliły na zaczerpnięcie światowych trendów, zarówno pod względem edukacyjnym, biznesowym, jak i sensorycznym.
 
Zgromadzonych gości przywitali Monika Piwońska z Centrum Praskiego Koneser, restauratorzy Konesera Daniel Pawełek (Koneser Grill) i Andrzej Nizio (ZONI) oraz Agnieszka Małkiewicz, Prezes Zarządu FOR Solutions, organizatorka konferencji MADE FOR Restaurant. Monika Piwońska zwróciła uwagę gości na wyjątkowość Konesera, która idealnie wpisuje się w tematykę spotkania ,,Innowacje – prowokacje”. Moderatorem Strefy Inspiracji, był uznany dziennikarz i pisarz kulinarny, Łukasz Modelski.
 
W podróż po światowych innowacjach zaprosił uczestników podczas pierwszej prelekcji Krzysztof Kaliciński z Akademii im. Leona Koźmińskiego. Dostawy jedzenia za pomocą dronów, specjalnie wydzielone pasy delivery na jezdni dla samochodów dostawczych, bezosobowe restauracje i roboty zamiast kucharzy - to również sposoby radzenia sobie właścicieli restauracji z brakiem personelu – zauważył Kaliciński. O technologicznych ulepszeniach w pracy hoteli i punktów gastronomicznych, opowiadał Marcin Wajda z Winterhalter. Analizując powody, dla których wielu restauratorów decyduje się na automatyzację i robotyzację procesów w kuchni, wskazał nie tylko kwestie oszczędności, ale także personalne. Swoje wystąpienie zakończył cenną puentą - Nie wszystkie innowacje są dobre dla Twojego biznesu.
 
Jak prowadzić ponad 40 restauracji, podróżując między Polską a Ukrainą?
O międzynarodowej ekspansji opowiadał Dmytro Borysov, ukraiński biznesmen, właściciel wielu restauracji w Polsce i na Ukrainie, m.in. Kanapa, Barsuk i Bilyi Nalyv. W swoim wystąpieniu podkreślał, że przy zakładaniu restauracji, czy to pierwszej, czy kolejnej, liczą się wartości, takie jak miłość i szacunek do ludzi oraz ekologia. Ekspert zwrócił również uwagę na kolejne części składowe sukcesu restauracji - zaplecze techniczne i finansowe oraz wsparcie współpracowników i rodziny.

Uczestnicy konferencji mieli też wyjątkową okazję wysłuchać ,,ojca gastrofizyki Charlesa Spence’a z University of Oxford. Wybitny naukowiec przekonywał zgromadzonych restauratorów jak za pomocą muzyki, zapachu, odpowiedniego ułożenia sztućców i oprawy wizualnej ,,oszukać” zmysły gości restauracji. – Manipulacja sensoryczna pozwala na zmianę nie tylko smaku potrawy czy napoju, ale też wrażeń z wizyty gościa w restauracji – podkreślał.
Dlaczego warto się rozwijać, wysyłać pracowników na kursy i szkolenia? Dlaczego edukacja biznesowa jest nieodzowną częścią pracy i życia każdego przedsiębiorcy? Na te i inne pytania odpowiadał Ciprian Nicolescu (Transgourmet, Selgros Cash&Carry). Nieznajomość trendów, zmian w przepisach i potrzeb pracowników, które również kształtuje rynek, może wypchnąć biznes daleko poza konkurencję – zaznaczał.
 


Uczestnicy dowiedzieli się też o zmieniających się w 2020 r. przepisach dla przedsiębiorców i rewolucjach związanych z kasami fiskalnymi, które przedstawił Rafał Marek z firmy NetPOS.
 
Nowoczesne techniki kulinarne, będące wypadkową kreatywności i potrzeb nowatorskich konceptów gastronomicznych to temat, który rozwinął Diego Prado, ekspert kulinarny w dziedzinie fermentacji. Według niego połączenie współczesnych możliwości technologicznych z tradycyjnymi recepturami i smakiem uzyskanym dzięki nietuzinkowej fermentacji, pozwalają na stworzenie wyjątkowego, oryginalnego menu, dla którego przyjeżdżać będą goście z różnych zakątków świata.
 
O gastronomii wolnej od wykluczeń, rasizmu i seksizmu Agnieszka Małkiewicz rozmawiała z Ewą Maliką Szyc-Juchnowicz (Restauracja MALIKA), Moniką Kucią (dziennikarka i kuratorka kulinarna) i Agnieszką Łabuszewską (Cafe Kulturalna). Ekspertki powoływały się na przykłady i własne doświadczenia związane z przejawem dyskryminacji w branży HORECA. Z kolei Michel Moran (Bistro de Paris) razem z Agnieszką Małkiewicz poruszyli temat społecznej odpowiedzialności restauratorów względem kształtowania nawyków żywieniowych Polaków. Opowiedzieli również o spotkaniu w ramach cyklu MADE Travel FOR Liebherr, podczas którego restauratorzy, dietetycy i przedstawiciele branży HORECA dostrzegli sposobność, ale i konieczność podjęcia odpowiednich działań zwiększających świadomość właścicieli lokali i ich wpływu na jakość serwowanych produktów. Następnie Piotr Adamczuk (Dajar HORECA) zaprezentował interdyscyplinarny projekt DineART. Sztuka wokół stołu, który pokazuje, że w gastronomii liczy się nie tylko jedzenie, ale także doskonały serwis, wystrój restauracji oraz sposób podania i prezentacji dań.
 
,,Wpływ zagranicznej gastronomii na realia biznesowe w Polsce” to tytuł panelu dyskusyjnego podczas którego polscy restauratorzy: Radosław Fronc (Grupa MSHG), Ziemowit Majewski (City Park Poznań), Piotr Popiński (Elixir by Dom Wódki, Muzeum Wódki) i Jolanta Jurkowlaniec (Dinette) przedstawili cztery różne perspektywy związane z wpływem kwestii biznesowo-kulinarnych na lokalne gastronomie. Zgodnie zauważyli, że świadomy konsument wymaga więcej nie tylko od kucharza, ale i serwisu, restauratora czy nawet prezentacji dań w menu.
 
Jak za pomocą internetu przyciągnąć gościa do restauracji? - radził Niko Slavnic (In Your Pocket – Free City Guides). Ekspert ze Słowenii zachęcał do korzystania z dobrodziejstw Internetu, takich jak aplikacje mobilne czy darmowe przewodniki turystyczne i kulinarne. Podkreślił, że dla biznesu ważniejsza jest opinia gościa w Internecie, niż miejsce w rankingach restauracyjnych. O możliwościach, jakie dają social media również na rynku międzynarodowym opowiadał także współtwórca platformy The Best Chef, Cristian Gadau z Włoch.
 
W Strefie Biznesu na gości czekały warsztaty i degustacje, mające na celu praktyczne ukazanie możliwości nauki. Paweł Kałużny (Guest Experience Think Thank Academy) opowiadał o kształcie idealnej filiżanki do kawy. Jak się okazało, nawet kolor i kształt mogą mieć wpływ na doznania smakowe - owalny kształt białej filiżanki sprawia, że kawa wydaje się mocniejsza i bardziej intensywna, niż np. pita w czerwonym kubku. Paweł zachęcał tym samym do zwracania uwagi nie tylko na design naczyń i sztućców, ale też właściwości gastrofizyczne.
 
Podczas prelekcji Jacka Pogorzelskiego, uczestnicy zostali zaznajomieni z tematyką neuromarketingu, który pozwala sterować wyborami gości, np. poprzez odpowiednią kolejność dań w menu, na których sprzedaży najbardziej nam zależy. Praktyczne zastosowanie mechanizmów neuromarketingu na konkretnym produkcie przedstawiła Emilia Pożarowszczyk ze Skarbów Serowara (Spółdzielnia Mleczarska Spomlek).
 
O innowacjach w świecie win opowiadał Adam Drozdowski z Wine Direct. Wspólnie z Pawłem Demianiukiem (Kieliszki na Próżnej, Kieliszki na Hożej), Michałem Grygo (Restauracja Epoka) i Ewą Wieleżyńską (Ferment, Winicjatywa) dyskutowali na temat potrzeby wprowadzania do restauracji win ekologicznych, odpowiadając na pytania Łukasza Modelskiego. Zdaniem ekspertów konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i są gotowi zapłacić wyższą cenę za bardziej jakościowe wina biodynamiczne, naturalne i wegańskie. To dobre wieści.
 
Uczestnicy konferencji MADE FOR Restaurant mieli także okazję wziąć udział w warsztatach sensorycznych. Pierwszy z nich połączony był z prelekcją Wojciecha Dordy i Artura Wawrzyszczaka z Chopin Vodka oraz Agaty Łakomiak-Winnickiej z Antonius Caviar. Prelegenci zwrócili uwagę na kwestie łączenia potraw i napojów z wódką i kawiorem. Kawior podany solo zawsze będzie smakował inaczej, niż z innym składnikiem np. wódką. Nie ma reguły, która gwarantuje, że każda puszka z danego gatunku ryby będzie smakowała identycznie. To jest właśnie wyjątkowość kawioru, który zmienia się pod wpływem fermentacji (wówczas uzyskujemy wyjątkowy smak, w który jednak ingerujemy). Jeśli dodamy go do deseru - łagodnieje, a prosto z ręki jest najbardziej naturalny. Warto o tym pamiętać, podając go w przeróżnych konfiguracjach – podsumowała ekspertka. Reprezentanci Chopin Vodka zaprosili uczestników warsztatu do degustacji nowej wódki, pozyskiwanej z lokalnego, bardzo rzadkiego ziemniaka. Podkreślili, że wódkę należy podawać w temperaturze pokojowej lub lekko schłodzoną. Z kolei Tomasz Kolecki (Żywiec Zdrój), mistrz hydrosommelierstwa w Polsce zauważył, że to właśnie ze względu na smak, zapach i kolor wybieramy konkretny rodzaj i markę wody. Prelegent udzielił kilku cennych wskazówek restauratorom: Wodę gazowaną należy podawać do czerwonego wytrawnego wina, zaś niegazowaną do lekkiego i białego.
 
Warsztatom, wykładom i dyskusjom towarzyszyły również degustacje przygotowane przez wybitnych szefów kuchni i mistrzów miksologii. Dania nierzadko stanowiące innowacje i prowokacje przygotowali: Tadeusz Muller (ORZO), Dorota Mrówka (Syreni Śpiew), Adriana Marczewska (WuWu), Michał Gniadek (Zoni), Piotr Wójcik (Koneser Grill), Anna Klajmon (LAS), Oliwia Bernady (Grupa Arche), Jarosław Walczyk (Pink Lobster) i Bartosz Peter (Instytut Kulinarny Transgourmet). Za desery odpowiadali natomiast Mateusz Bieniek i Robert Biniasz z UMAMI, PLADO. Napoje w postaci drinków, w tym także bezalkoholowy, stworzyli Artur Wawrzyszczak (Chopin Vodka), Ewelina Figiel (Loreta Bar, Hotel Puro), Arnold Skiba (The Roots Cocktail Bar) i Michał Oszczyk (Dilmah). Z ciekawostek uczestnicy wypili ponad 600 kaw serwowanych przez markę illy. :-)
 
Przez cały dzień uczestnicy zachęcani byli do networkingu, a ukoronowaniem spotkania był integracyjny tour po restauracjach Centrum Praskiego Koneser połączony z wizytą w Muzeum Polskiej Wódki.
Do zobaczenia za rok w Warszawie! :-)
 
***
ORGANIZATOR
FOR Solutions
FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR Solutions to parasolowa marka dla działań PR i marketing dotychczas prowadzonych pod flagą MADE. W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje, które pozwalają Klientom rozwijać ich biznes. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją pod parasolem marki FOR. FOR Solutions kładzie nacisk na integrację branży i wychodzi się poza granice standardowych działań marketingowych. Projektuje wydarzenia tak, by stwarzać przestrzeń do networkingu oraz wymiany doświadczeń i inspiracji. www.forsolutions.pl
***
PARTNERZY MERYTORYCZNI
Akademia Leona Koźmińskiego
Niepubliczna szkoła wyższa o szerokim profilu biznesowym, posiadająca pełne uprawnienia akademickie. Oferuje studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie nauk ekonomicznych i humanistycznych, a także studia jednolite magisterskie w zakresie nauk prawnych. Ofertę kształcenia uzupełniają liczne studia podyplomowe, w tym programy MBA, oraz studia doktoranckie. Można odbyć tutaj także trzystopniowe studia wyższe w języku angielskim. Akademia Leona Koźmińskiego uruchamia także studia podyplomowe „HORECA Menedżer”. Cel studiów to profesjonalne przygotowanie słuchaczy do pracy w obszarze HORECA, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności na rynku w tej branży.

Guest Experience Think Tank Academy
GETT Academy to projekt edukacyjny o innowacyjnym podejściu zrywającym z konwencją tradycyjnych metod nauczania, poprzez digitalizację procesów kształcenia. Twórcami programu są wybitne autorytety; sommelierzy, bariści, barmani i menadżerowie zarządzający gastronomią. Każdy z nich jest zarówno doświadczonym trenerem jak i czynnym praktykiem w swojej dziedzinie, mającym stały wkład w rozwój polskiej oraz międzynarodowej gastronomii. Zajęcia prowadzone są w różnorodnych przestrzeniach, dopasowanych do realizowanych tematów. Założenie, które wyróżnia GETT to kompleksowe podejście do kształcenia. Jako jedyni w Polsce, w formie kolektywu
gromadzą osobistości, które przez wiele lat tworzyły najbardziej znane koncepcje edukacyjne, szkoły, szkolenia.

Instytut Kulinarny Transgourmet
Stworzony przez firmę Transgourmet Polska, operatora marek Transgourmet oraz Selgros Cash&Carry, Instytut Kulinarny Transgourmet to miejsce charakteryzujące się innowacyjnym wyposażeniem, w którym prowadzone są szkolenia dla klientów i pracowników sieci z zakresu znajomości produktów, nowych technik i trendów kulinarnych. To także miejsce spotkań czołówki polskich kucharzy: to tutaj Reprezentacja Narodowa Kucharzy Polski trenowała przed Kulinarnym Pucharem Świata w Luksemburgu, a polscy finaliści przygotowywali się do prestiżowego konkursu Les Chefs en Or. Na początku 2019 roku stanowisko Eksperta w Instytucie Kulinarnym objął Bartosz Peter, Kapitan Reprezentacji Narodowej Kucharzy OSSKiC, dwukrotny zwycięzca Kulinarnego Pucharu Polski i medalista Kulinarnego Pucharu Świata.
***
PARTNER ORGANIZACYJNY
Centrum Praskie Koneser
Centrum Praskie Koneser to wyjątkowa przestrzeń miejska, ikona, wpisująca się w trendy kształtowania współczesnych miast, łącząca wiele funkcji i otwarta dla wszystkich. Powstanie Konesera nieodwracalnie zmieniło charakter warszawskiej Pragi, która przez magazyn Business Insider została uznana za jedną z 4 najciekawszych dzielnic Europy. Nowe centrum lifestylowe miasta, zrealizowane przez Liebrecht & wooD i BBI Development, zostało zlokalizowane w zrewitalizowanej XIX-wiecznej Warszawskiej Fabryce Wódek, gdzie na 5 ha oferuje 88 000 mkw. powierzchni. Inwestycja wychodzi jednak poza utarte schematy rynku nieruchomości i integruje aż 10 różnorodnych funkcji: handlową, restauracyjną, eventową, biurową, wystawienniczo-konferencyjną, turystyczną, edukacyjną, hotelową, mieszkaniową i rekreacyjną.
***
PARTNERZY BIZNESOWI
Aviko, Chopin Vodka, Dajar HORECA, Dilmah, illy, Kruszwica, Liebherr, mProfi, Muzeum Wódki, Selgros Cash & Carry, Skarby Serowara, Transgourmet, Wine Direct, Winterhalter, Valrhona, Żywiec Zdrój, NetPOS, MOXY Warsaw Praga, GastroMagic Service, Rent Design, Bagstar, Dotykacka, Festiwal Jedz, Pij Warszawo, Krosno, Muzeum Polskiej Wódki

 

KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ

Komentarz:

Podpis:

E-mail:

WYŚLIJ

< WRÓĆ DO Wydarzyło się
© Copyright papaja.pl 2001-2020. Wszystkie prawa zastrzeżone. VPS