< WRÓĆ DO Wydarzyło się

Gastro Trendy 2011- podsumowanie!

Wydarzyło się2011-09-23


Tegoroczne targi Gastro Trendy były centrum kulinarnych wydarzeń. Po raz jedenasty odbył się najważniejszy konkurs kulinarny w kraju – Kulinarny Puchar Polski. Targi były również miejscem, gdzie rozegrano kolejną Olimpiadę Kawy, czyli Mistrzostwa Polski sieci kawowych oraz Mistrzostwa Polski Cup Tasters. Odbyły się też kilkudniowe warsztaty kawowe. Nowością był natomiast projekt „Gastronomia na obcasach. Teatr Szkoła Kulinarna”, Krajowy Finał International Master Bartender, a także Warsztaty Kanapkowe „Między Bułkami”. Odbyła się również pierwsza edycja szkoleń dla restauratorów z tegorocznym tematem  „Jak zdobyć klientów i nie zbankrutować”.

Przez pięć dni (11 - 15 września) wspólny blok sześciu wydarzeń targowych: Polagra-Food, Polagra-Tech, Gastro Trendy, Pakfood, Smaki Regionów oraz KWZH, odwiedziło 45 tys. zwiedzających.

Podczas tegorocznych targów przyznano ponad 120 nagród, wyróżnień medali i odznaczeń: m.in. Złote Medale MTP (dla najlepszych produktów prezentowanych na targach), Acantus Aureus (dla stoisk targowych najlepiej sprzyjających realizacji strategii marketingowej firmy), medale z okazji 90-lecia Międzynarodowych Targów Poznańskich, tytuły „Złotnicka Premium” (dla najlepszych wyrobów z wieprzowiny złotnickiej i ich producentów). Siedmiu wielkopolskich przedsiębiorców zostało włączonych do Regionalnej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Wielkopolska, której ideą jest promocja produkcji i sprzedaży lokalnej i regionalnej żywności. Prezydent RP wręczył ordery i odznaczenia osobom zasłużonym dla polskiego rolnictwa, natomiast Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyznało wyróżnienia w kategorii „Najciekawsza promocja na Targach Polagra-Food”.

Tegoroczną wystawę odwiedził Komisarz Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Dacian Ciolos oraz Ministrowie Rolnictwa Litwy, Czech, Węgier, Mołdawii i Federacji Rosyjskiej. Wśród gości targów Gastro Trendy nie zabrakło także kulinarnych autorytetów, ekspozycję odwiedzili m.in. znana z zamiłowania do kuchennych rewolucji restauratorka Magda Gessler, kulinarny globtroter Robert Makłowicz oraz utytułowany mistrz kuchni Kurt Scheller.


Podsumowując targi Gastro Trendy 2011 śmiało można powiedzieć, że były one centrum kulinarnych wydarzeń. Ich bardzo wysoki poziom  sprawił, że zyskały one jeszcze większe uznanie polskiego, jak również międzynarodowego środowiska gastronomicznego.

Kulinarny Puchar Polski
Po raz jedenasty odbył się Kulinarny Puchar Polski – uznawany za najważniejszy i najbardziej prestiżowy konkurs kulinarny w naszym kraju. Zwycięzcą został Robert Echaust z Platinum Palace Residence z Poznania. To on, wraz z pomocnikiem Jakubem Walczakiem, najlepiej poradzili sobie z przygotowaniem konkursowej potrawy z policzków cielęcych z mięsa dojrzewającego i świeżych raków. Drugie miejsce zajęli Przemysław Wieloch  i Grzegorz Cielecki z Restauracji Jan z Bełchatowa, a trzecie Krzysztof Zdunek i Sławomir Twork z BanGlob z Gdyni. Finalistów oceniało międzynarodowe jury złożone z uznanych mistrzów kucharskich z Europy: Loïc Malfait z Wielkiej Brytanii, Jean Castadot i Luc Van den Bergh z Belgii, Luis Alves z Portugalii, Brubo Wahrbichler z Austrii oraz Ronald Szyslo z Niemiec. Przewodniczącym składu sędziowskiego zawsze jest Polak. Tym razem był nim Adam Chrząstowski z Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Zwycięzca KPP, czyli najlepszy kucharz w Polsce, otrzymał nagrodę wysokości 15 tys. złotych, atrakcyjne zagraniczne szkolenie w renomowanym instytucie kulinarnym oraz międzynarodową sławę i prestiż. Konkurs prowadzili Przemysław Kaczmarek z (Unilever Food Solutions) oraz celebrytka Agnieszka Cegielska.

Kulinarny Puchar Polski to jedyny konkurs, o tej tematyce, któremu wspólnie patronują najważniejsze polskie stowarzyszenia branżowe: Fundacja Klubu Szefów Kuchni, Stowarzyszenie Euro-Toques Polska oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szefów Kuchni  i Cukierni. Konkursem coraz bardziej interesuje się międzynarodowe środowisko gastronomiczne. Potwierdzeniem tych słów jest chociażby formalna rekomendacja, jakiej w tym rok, konkursowi udzieliło WACS (World Association of Chefs Societies), czyli Światowe Stowarzyszenie Społeczności Szefów Kuchni. To zresztą nie jedyna forma poparcia ze strony międzynarodowych stowarzyszeń kulinarnych. KPP ma także wsparcie ETI (Euro-Toques International), czyli Kucharskiej Wspólnoty Europejskiej.

Gastronomia na Obcasach
Polską premierę na targach Gastro Trendy miał projekt „Gastronomia na Obcasach – Teatr Szkoła Kulinarna”. To innowacyjne przedsięwzięcie skierowane było do kobiet z branży gastronomicznej: właścicielek lokali gastronomicznych, hoteli, szefowych kuchni, menedżerek, właścicielek oraz przedstawicielek firm z branży HoReCa i FMCG, ekspertek kulinarnych, nauczycielek przedmiotów zawodowych, przedstawicielek mediów branżowych i autorek książek.

- Jestem bardzo szczęśliwa, że „Gastronomia na Obcasach” spotkała się z tak dużym zainteresowaniem kobiet polskiej gastronomii. Przygotowywaliśmy ten projekt przez półtora roku, a cztery ostatnie targowe dni pokazały, że naprawdę było warto! Warsztaty, z ogromnym zaangażowaniem i dużym profesjonalizmem poprowadziło 20 szefów kuchni. Pracowali oni na produktach najwyższej jakości w bardzo przyjaznej atmosferze. Mam nadzieję, że spotkamy się za rok również na targach Gastro Trendy – podsumowała to niezwykłe przedsięwzięcie jego organizatorka Joanna Ochniak.

Celem projektu była integracja środowiska na rzecz rozwoju zawodowego kobiet poprzez: wymianę doświadczeń, profesjonalne doradztwo, organizację inspirujących podróży kulinarnych, pomoc w udziale w konkursach międzynarodowych oraz promowanie ich osiągnięć i sukcesów zawodowych.

W czasie targów uznani profesjonaliści, w tym wybitne autorytety polskiej branży gastronomicznej, przedstawili uczestnikom warsztatów czynniki składające się na tzw. Piramidę Rozwoju Zawodowego Kobiety Polskiej Gastronomii. Każdy dzień obejmował kilka pokazów poświęconych tematowi dnia: 1. Narodowość i Tradycja, 2. Świadoma swojej Kobiecości, 3. Edukacja i Podróże Kulinarne, 4. Pasja i Samorealizacja. Uczestnicy pokazów mieli więc możliwość poznania kuchni świata, najnowszych technologii oraz trendów kulinarnych, sposobów wykorzystania innowacyjnych sprzętów, a także wspólnego gotowanie u boku kulinarnych Mistrzów.

Szkolenie dla restauratorów
Ponad stu menedżerów restauracji oraz właścicieli lokali gastronomicznych wzięło udział w szkoleniu:  „Jak zdobyć klientów i nie zbankrutować…. czyli rozważny marketing w czasach kryzysu”.  Podczas szkolenia restauratorzy mogli dowiedzieć się jak przygotować kampanię reklamową, aby przyniosła ona sukces zarówno nowo otwieranej, jak i działającej już restauracji. Zakres szkolenia obejmował także wykorzystywanie środków finansowych na skuteczną promocję, przygotowanie kolejnych etapów kampanii reklamowej oraz wykaz kompetencji osób zaangażowanych w działania promocyjne.

Uczestnicy szkolenia zgodnie przyznali, że otworzyło im ono oczy na wiele zagadnień, z których, do tej pory,  nie zdawali sobie sprawy, a taki impuls do działania był im bardzo potrzebny. Organizatorem szkolenia był Ogólnopolski Serwis Informacyjno–Kulinarny www.GdzieZjesc.info

Warsztaty kanapkowe Między Bułkami
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się, zorganizowane po raz pierwszy w czasie targów Gastro Trendy,  „Warsztaty Kanapkowe – Między bułkami”. Poznaj sekrety słynnych Canappek”. Ich uczestnicy mogli dowiedzieć się w jaki rodzaj kanapek najlepiej wyposażyć bar kanapkowy. Łącznie odbyło się siedem warsztatów tematycznych prezentujących między innymi kuchnię sezonową (kanapki charakterystyczne dla pory roku), kuchnię zgodną z grupą krwi lub wykonywanym zawodem (kanapki dla sportowców, studentów, pracowników fizycznych lub biurowych). Prowadzący warsztaty podpowiadali jak przygotować zdrowe kanapki dla „sercowców”, kobiet w ciąży, osób z podwyższonym cholesterolem, czy osteoporozą. Mówili także o rodzajach kanapek serwowanych w różnych krajach i regionach świata m.in. we Włoszech, Francji, Grecji i Anglii, ale także na Hawajach, w Wielkopolsce i na Podhalu.


- Na każdym z warsztatów mieliśmy komplet widzów. Zadawali oni dużo konkretnych pytań. Pytali głównie o to jak prowadzić dobry bar kanapkowy, dopytywali o receptury kanapek, techniczne wyposażenie baru, dostawców surowców,  procedury, sprawy sanitarne i wymogi jakościowe. Jeśli chodzi natomiast o same kanaki, to największym zainteresowaniem cieszyły się te podawane na ciepło, a także kompozycje bogate składnikowo oraz sosy  do kanapek i pasty rybne – podsumowała warsztaty Ewelina Pączkowska z firmy Canappka.

Oferta warsztatów skierowana była przede wszystkim do przedstawicieli piekarni, restauracji, ośrodków konferencyjnych oraz firm cateringowych i obiektów gastronomicznych obsługujących zakłady pracy, szkoły i obiekty sportowe. Warsztaty zostały zorganizowane przez firmę Canappka.

Targi kawą pachnące
Coraz bardziej widoczny trend zainteresowania kawą i eventami promującymi kulturę picia kawy zauważalny był także na targach GASTRO TRENDY, gdzie odbyło się kilka dużych wydarzeń kawowych oraz profesjonalnych szkoleń dla lokali gastronomicznych i baristów.

Jednym z nich była IV Olimpiada Kawy, czyli jedyne w naszym kraju Mistrzostwa Polski Sieci Kawowych.  Wygrała je sieć Empik Cafe (Anita Filipek i Katarzyna Zając), drugie miejsce przypadło sieci Coffee Heaven (Konrad Konieczny i Piotr Wołowicz), a trzecie Green Coffee (Edyta Miklasiewicz i Ewa Wojciechowska). Poza podium znalazła się Lodomania (Bartosz Orzechowski i Anna Gromala). – Olimpiada bardzo udana. Poziom basistów oceniam na bardzo dobry i co najważniejsze z każdym rokiem ten poziom rośnie. Myślę, że nie musimy się wstydzić Europy – tak podsumował Olimpiadę jej organizator, Tomasz Obracaj. 

Olimpiada Kawy została zorganizowana we współpracy z firmą Apro Trade. Patronat nad Olimpiadą objęło SCAE (Speciality Coffee Association of Europe). Konkursowym zmaganiom towarzyszyła Akademia Kawy®, w ramach której odbyły się liczne kawowe pokazy i prezentacje, w tym Warsztaty Parzenia Kawy dla cukierni i piekarni, które dają klientowi możliwość konsumpcji na miejscu. W ramach warsztatów najlepsi bariści szkolili z zakresu obsługi profesjonalnych kawomatów, przekazując przy tym wiedzę na temat zasad przygotowywania kawy.

Natomiast na stoisku Polskiego Oddziału SCAE odbyły się Mistrzostwa Polski Cup Tasters, w których wystartowało 23 zawodników. Najlepszym testerem kawy w Polsce okazał się Mikołaj Panasik z Kafo Kawiarnia z Gliwic, który w czasie 4 minut i 37 sekund poprawnie rozpoznał siedem z ośmiu zestawów kawowych. - Mamy bardzo dobrych cup taster-ów kawy w Polsce i co roku obserwujemy coraz większą wiedzę, świadomość i  pasję u zawodników. Na tle Europy i świata prezentujemy się bardzo dobrze  – ocenia Konrad Oleksak współorganizator Mistrzostw.

Na stoisku Polskiego Oddziału SCAE mistrzowie barista oraz eksperci rynkowi również poprowadzili warsztaty dotyczące m.in. uprawy i charakterystyk smakowych kaw najwyższej jakości, oceny sensorycznej, przygotowywania espresso i napojów na bazie espresso, w tym technik latte art i łączenia kawy z alkoholem. Wszyscy odwiedzający stoisko mogli także spróbować kaw przygotowanych na Mistrzostwa, sprawdzić swoje preferencje smakowe w teście konsumenckim oraz nauczyć się nowych metod zaparzania kawy.

Targowa oferta prezentująca szeroki wybór kawy i sprzętu kawowego, skierowana była przede wszystkim do profesjonalistów z branży – baristów, właścicieli kawiarni, producentów sprzętu kawowego, dystrybutorów kawy, ale także szerokiej publiczności – amatorów małej czarnej. 

Odbyły się również  Warsztaty Kawowe organizowane przez Slow Food Wielkopolska, które prowadził  Filip Bartelak z  firmy Consonni oraz  Marek Gąsiorowski Lider Convivium Slow Food Wielkopolska.

International Master Bartender 2011
Dziesięciu najlepszych polskich barmanów reprezentujących wszystkie regiony Polski spotkało się w Poznaniu podczas polskiego finału konkursu International Master Bartender 2011. Rywalizując pod czujnym okiem jury, w którym prym wiedli eksperci piwni wraz z Robertem Makłowiczem, barmani musieli wykazać się perfekcją związaną z serwowaniem i podawaniem piwa. Zostali również poddani testom praktycznym i teoretycznym. Ostatecznie zwyciężczynią została Alicja Zabłocka, która będzie reprezentowała nasz kraj podczas międzynarodowego finału konkursu w Czechach.

- W konkursie International Master Bartneder wzięłam udział pierwszy raz w życiu. Eliminacje rozpoczęły się internetowym testem wiedzy o Pilsner Urquell – następnie przeszliśmy profesjonalne szkolenie w Krakowie. Organizator konkursu wysłał tajemniczego klienta do pubu, w którym pracuję. W taki sposób znalazłam się w finałowej dziesiątce – opowiada Alicja Zabłocka. - Zwycięstwo było dla mnie ogromnym zaskoczeniem. Podczas ostatniego etapu rozgrywki byłam dziesiąta w kolejce, dlatego kompletnie nie wiedziałam, jakiego pytania się spodziewać – dodaje.

Drugie miejsce oraz nagrodę publiczności otrzymała Edyta Baranowska z bydgoskiego pubu Barka Club. Natomiast ostatnie miejsce na podium przypadło Renacie Kołodziejczyk, na co dzień pracującej w częstochowskiej Cafe Bianco.

- Bardzo podoba mi się idea konkursu, którego celem jest podnoszenie kultury i standardów nalewania piwa w Polsce. Często spotykam się z sytuacją, kiedy klienci lokali w naszym kraju chcieliby, aby piwo czekało na nich przy barze. Tymczasem sytuacja powinna być odwrotna. Dobre piwo musi być nalewane z uwagą, powoli, tak, aby osiągnęło równomierną barwę oraz odpowiednio wysoką i gęstą piankę – skomentował konskurs Robert Makłowicz, krytyk kulinarny, jeden z członków jury.

XVII Forum Rzemieślników Piekarstwa i Cukiernictwa
Podczas XVII Forum Rzemieślników Piekarstwa i Cukiernictwa najlepsi polscy cukiernicy, w tym członkowie piekarskiej drużyny narodowej, m.in. wypiekali chleby i bagietki z nowymi dodatkami do pieczywa. Natomiast polscy cukiernicy wykonali  pokaz wyrobów z karmelu i marcepana oraz zaprezentowali jak najpiękniej zdobić torty weselne.

Również w tym roku Gastro Trendy było miejscem spotkań restauratorów, menedżerów lokali gastronomicznych, właścicieli firm cateringowych, producentów akcesoriów gastronomicznych, baristów oraz znakomitych kucharzy i mistrzów kulinarnych z Polski i Europy.

Przyszłoroczny blok targów dedykowanych gastronomii, przemysłowi spożywczemu oraz opakowaniom i logistyce odbędzie się w terminie 8-11 października 2012 r.

KOMENTARZE
DODAJ KOMENTARZ

Komentarz:

Podpis:

E-mail:

WYŚLIJ

< WRÓĆ DO Wydarzyło się
© Copyright papaja.pl 2001-2018. Wszystkie prawa zastrzeżone.